Riihimäki‒Tampere-välin turvalaitteet

Haastava projekti vilkkaalla rataosalla

NRC Group Finland ja Siemens Mobility Oy uusivat radan turvalaitejärjestelmän Riihimäen ja Tampereen välillä. Vilkkaalla rataosalla työskentely ja aikataulussa pysyminen vaativat hyvää työn suunnittelua ja pistämätöntä ammattitaitoa. NRC Group vastasi projektissa ulkolaitteiden asennuksesta ja kaapeloinneista sekä töiden yhteensovittamisesta. Uuden turvalaitejärjestelmän suunnitteli ja toimitti Siemens Mobility.

Hyvä yhteishenki sekä tilaajan että yhteistyökumppanin kanssa auttoivat viemään haastavan projektin maaliin. Käyttöönoton jälkeen uusi järjestelmä on osoittautunut toimintavarmaksi.

Tietoa projektista

  • Aloitus: syyskuu 2016
  • Valmistuminen: joulukuu 2018
  • Sijainti: Riihimäki‒Tampere
  • Tilaaja: Väylävirasto
  • Kategoria: Rakentaminen
  • Tyyppi: Turvalaitteet
valmiina 100%
1200
km kaapelointia
60
henkilötyövuotta
297
uutta opastinta

Projektin kohokohdat

Töitä junaliikenteen ehdoilla

Riihimäki‒Tampere on yksi Suomen liikennöidyimmistä rataosuuksista. Suuri osa asennustöistä tehtiin tämän takia yövuorossa, jotta junaliikenne häiriintyisi mahdollisimman vähän.

Mittavasti kaapelia

Kaapelointi oli urakan suurin työvaihe. Kaapelia asennettiin keskimäärin 50 000 – 60 000 metriä viikossa ratalinjan vieressä kulkevaan kaapelikanavaan.

Käyttöönoton tarkka suunnittelu

Käyttöönotto suunniteltiin tarkkaan tilaajan kanssa. Lopulta junaliikennettä supistettiin viitenä peräkkäisenä viikonloppuna, jotta uusi järjestelmä saatiin käyttöön.

This site uses cookies, as explained in our cookie policy. If you agree to our use of cookies, please close this message and continue to use this site.