Sähköradan kunnossapitoon kuuluvat myös odottamattomat tilanteet – NRC Groupin ammattilaiset valmiudessa korjaamaan vaurioita 24/7

NRC Group Finland vastaa sähköradan kunnossapidosta tällä hetkellä Etelä- ja Pohjois-Suomessa Helsingin ja Oulun käyttökeskusalueilla. Työhön kuuluu tärkeänä osana päivystäminen vuorokauden ympäri ja mahdollisten vaurioiden korjaaminen, jotta junaliikenne pääsee kulkemaan sovitusti.

Kuva sähköradasta sinistä ja pilvistä taivasta vasten

Junamatkustajan suunnitelmiin saattoi tulla muutos maanantai-iltana 10.8. Helsingin päärautatieasemalla. Ajojohdon rakenteeseen kuuluva kannatin petti yllättäen raiteen 9 ratajohdosta, mikä aiheutti jännitekatkon ja raideliikenteen keskeytymisen hetkeksi koko ratapihalta. Paikalle hälytettiin NRC Group Finlandin kunnossapidon ammattilaiset, jotka vastaavat vaurioiden korjaamisesta.

– Olemme vastanneet Etelä-Suomen sähkökunnossapidosta nyt puolisen vuotta, ja vastaavia ajojohtorakenteen (25 kV) pettämisestä aiheutuneita häiriötilanteita on ollut tänä aikana yhdeksän. Nämä ovat aina potentiaalisia vaaratilanteita, jos jännitteinen ajojohto katkeaa niin, että siinä on ihmisiä alla. Tässä tapauksessa oli onni onnettomuudessa, että katkennut ajojohdon osa jäi ilmaan roikkumaan eikä henkilövahinkoja aiheutunut, kertoo Etelä-Suomen sähkökunnossapidosta vastaava projektipäällikkö Leo Tuppurainen.

Vauriosta seurasi myöhästymisiä ja peruutuksia pääradan junaliikenteeseen. Laiturialue myös eristettiin, jotta matkustajat pääsivät liikkumaan turvallisesti. Vauriokorjauksissa on tärkeää toimia ripeästi, jotta aineelliset vahingot saadaan minimoitua ja junaliikenne palautettua normaaliksi mahdollisimman pian.

– Tämä tapaus tapahtui virka-ajan ulkopuolella, joten meiltä lähtee paikan päälle päivystäjä, joka tekee tilannearvion ja hälyttää paikalle tarvittavan korjausporukan sekä sähköradan huoltoon tarkoitetun koneen kuljettajineen.

Helsingin päärautatieasema kuuluu Etelä-Suomen sähkökunnossapitoalueeseen, joka kattaa yhteensä mittavan 665 raidekilometrin kokoisen alueen. Se ulottuu Helsingistä Riihimäelle ja Keravalle sekä Turun kautta aina Uuteenkaupunkiin asti. Alueen junatiheys on Suomen suurin, joten kunnossapidettävää riittää. NRC Group vastaa kaikista rataan liittyvistä sähkölaitteista, muun muassa syöttöasemien, lämmitettävien vaihteiden, ratapihojen valaistuksen ja tunneliosuuksien kunnossapidosta.

– Olemme tietysti aivan oikeat henkilöt tällaisten vaurioiden korjaamiseen. Sitä varten me täällä olemme, että pidämme sähköradan kunnossa, korjaamme vauriot ja junaliikenne pelaa, Tuppurainen tiivistää.

Ratajohtovaurio raiteella 9

Ratajohtovaurio raiteella 9

This site uses cookies, as explained in our cookie policy. If you agree to our use of cookies, please close this message and continue to use this site.