HELRA Helsingin ratapihan toimivuuden parantaminen – turvalaite- ja suunnittelutyöt

Takaisin listaukseen

VR Track urakoi Helsingin ratapihan turvalaite- ja suunnittelutyöt osana suurta HELRA-hanketta. Urakka valmistuu vuonna 2020.


Projektin tilaaja:

Liikennevirasto

Projektin kesto:

2016-2020

Projektin nimi:

HELRA Helsingin ratapihan toimivuuden parantaminen - turvalaite- ja suunnittelutyöt

Faktoja


Euroopan unionin osittain rahoittama hanke


Urakka on osa suurta HERLA-hanketta (Helsingin ratapihan toimivuuden parantaminen-hanke), jossa VR Track vastaa hankkeen turvalaite- ja suunnittelutyöstä. Hankkeessa parannetaan Helsingin ratapihan toimintaa ja vähennetään häiriöherkkyyttä. Helsingin ja Pasilan välillä kulkee nykyään ruuhka-aikaan 74 junaa tunnissa.  HELRA-hankkeen toteuttamisen jälkeen kapasiteettia voidaan kasvattaa lähes 90 junaan. Yhden vuorokauden aikana tämä tarkoittaa jopa 200 junan lisäystä.

Rakentamissuunnittelua jatketaan aina vuoteen 2018 asti. Rakentaminen puolestaan aloitettiin vuonna 2016. Raiteistomallin muutos valmistuu vuonna 2020. Hankkeessa on pysytty aikataulussa ja tapaturmilta on vältytty.