Lielahti-Kokemäki-allianssihanke

Takaisin listaukseen

Lielahti–Kokemäki-allianssihankkeessa rataa uudistettiin 90 km matkalta. Euroopan ensimmäisen julkisten hankintojen allianssihankkeen ranneustyöt valmistuivat noin 3 kuukautta etuajassa helmikuussa 2015.


Projektin tilaaja:

Liikennevirasto

Projektin kesto:

2012-2015

Projektin nimi:

Lielahti-Kokemäki

Faktoja


Lielahti-Kokemäki on 90 km pitkä sähköistetty, yksiraiteinen rataosuus, jolla liikennöi 40 junaa vuorokaudessa. Rataosuudella on 11 liikennepaikkaa, joista henkilöjunien pysähdyspaikkoja on neljä.


Vuoden 2012 rakennustyömaa - Rakennuslehti


Liikenneviraston ja VR Track Oy:n Lielahti–Kokemäki-allianssihanke

Lielahti–Kokemäki oli Euroopan ensimmäinen julkisten hankintojen allianssihanke ja samalla Liikenneviraston pilottihanke. Hankkeessa toteutettiin radan peruskorjauksia ja parannuksia noin 90 km matkalta. Korjauksien tarkoituksena oli nykyisen rataosan liikenteen turvaaminen sekä radan elinkaaren pidentäminen. Radan parannukset puolestaan pyrkivät kohottamaan henkilö- ja tavaraliikenteen tasoa.

Allianssissa yhteisten tavoitteiden saavuttaminen varmistettiin käytettävillä sopimusrakenteilla, joilla osapuolet jakoivat hankkeeseen liittyvät riskit ja hyödyt. Yhteisellä organisaatiolla tavoiteltiin uusia ja tehokkaampia tapoja toimia työmaalla. Uudella toimintatavalla parannettiin työmaan kustannustehokkuutta, minkä lisäksi hankkeen läpimenoaika parantui reilusti. Myös työturvallisuuteen panostettiin merkittävästi sen ollessa suuri osa avaintulostavoitteita.

Työmaalla hyödynnettiin koneohjausta laajasti isoissa ratatyökoneissa. Koneohjausta käytettiin menestyksekkäästi myös tukikerroksen puhdistuskoneissa ensimmäisenä maailmassa.