ERTMS-BOT-urakkavoitto avaa näkymät ERTMS-markkinoille


NRC Infrapro on voittanut kiinnostavan urakan Ruotsin liikennevirasto Trafikverketiltä. ERTMS-BOT-urakka toteutetaan pääosin Suomesta käsin.

Ruotsin Trafikverket tilaa ERTMS-BOT-urakan NRC Infraprolta. ERTMS (European Rail Traffic Management System) viittaa Euroopan Unionin tukemaan hankkeeseen, joka edistää rautatieliikenteen valtioiden rajat ylittävää liikennöintiä. BOT on puolestaan lyhenne sanoista Beställarens Oberoende Tester.

– Käytännössä urakassa on kyse tilaajan eli Trafikverketin ulkopuolisista tarkastuksista. Tulemme tekemään asetinlaitteiden ohjelmointipäivitysten laadunvarmistuksia, kertoo projektipäällikkö Kai Kiihtelys NRC Group Finlandista.

Tarjousprosessi sujui vauhdikkaasti ja siihen panostettiin paljon.

– Totesimme nopeasti, että tämä projekti sopisi meille hyvin ja se tarjoaisi mahdollisuuden olla mukana turvalaitteiden kehittämisessä. Teimme hyvän tarjouksen ja tammikuussa saapui tieto, että urakka voitettiin, tarjousprosessiin osallistunut NRC Group Finlandin suunnittelupäällikkö Mikko Rislakki kertaa ja jatkaa:

– ERTMS-BOT on meille tärkeä päänavaus Ruotsin ERTMS-markkinoille. Saamme samalla Suomeen osaamista, joka varmistaa, että olemme kehityksen kärjessä myös Suomen tulevia ERTMS-hankkeita silmällä pitäen.

Urakan aikana tehtävien tarkastusten määrä tarkentuu urakan edetessä. Tällä hetkellä sopimus kattaa vuoden työt sekä yhden optiovuoden.

– Tarkastukset ovat tilaajan toiveesta toteutettavia ylimääräisiä tarkastuksia, joissa katsotaan softan lisäksi myös laitevalmistajan prosesseja ja dokumentointia. Ytimeltään työ on laadunvarmistusta ja laadunhallintaa, Kiihtelys kertoo ja lisää:

– Aiemmin tällaisia tarkastuksia tehtiin pitkälti laitevalmistajan tiloissa, mutta nyt tilaajallakin on käytössään simulaattoreita, joiden avulla voimme suorittaa testauksia myös etänä. Tilaajan simulaattorit helpottavat merkittävästi testien suunnittelua ja toteutusta. Osa testeistä on kuitenkin aina tehtävä laitevalmistajien tiloissa.

Urakassa työskentelee viisi henkilöä, joiden kotipesä on Suomen NRC:ssä. Projekti toteutetaan kuitenkin yhteistyössä NRC Infrapron kanssa, mikä sopii sekin kansainväliseen yhteistyöhön tähtäävän ERTMS:in henkeen.

Yhtenäisen eurooppalaisen rautatieliikenteen tiellä on vielä monia esteitä, joita ERTMS pyrkii osaltaan vähentämään. Myös Suomen on tarkoitus siirtyä ERTMS-normien mukaiseen ohjaukseen. Suomessa käytössä oleva Junien kulunvalvonta (JKV) on Liikenneviraston mukaan tulossa 2020-luvulla elinkaarensa loppuvaiheeseen, jolloin tarvitaan uusi järjestelmä. Se, millä aikataululla korvaava ERTMS-järjestelmä otetaan Suomessa käyttöön, on vielä auki.

– ERTMS vaatii merkittäviä investointeja ja täytäntöönpano menee Suomessa varmasti reippaasti 2020-luvulle. Toisaalta, nyt eletään jo vuotta 2019 eli hyvään aikaan olemme lisäämässä tämän aihealueen osaamista taloon, Kiihtelys päättää.

Teksti: Kuvat:

Shutterstock