NRC Group kasvaa voimakkaasti


NRC Group jatkoi vahvaa kasvuaan ensimmäisellä vuosineljänneksellä ja vahvisti asemaansa Pohjoismaiden suurimpana radanrakentajana.

Yhtiön liikevaihto yli kaksinkertaistui verrattuna samaan jaksoon viime vuonna ja oli 1,2 miljardia Norjan kruunua ensimmäisellä vuosineljänneksellä. Uusia tilauksia saatiin 1,5 miljardin Norjan kruunun edestä, ja koko tilauskanta oli 6,8 miljardia Norjan kruunua vuosineljänneksen lopussa.

‒ Jatkamme asemamme vahvistamista Pohjoismaiden raideinfrassa konsolidoimalla markkinoita aktiivisesti ja voittamalla suuria ja merkittäviä sopimuksia, sanoo Henning Olsen, joka aloitti aiemmin tässä kuussa NRC Groupin konsernijohtajana Øivind Horpestadin tilalla.

‒ NRC Group on ottanut suuria harppauksia perustamisensa jälkeen, ja visiomme on tulla Pohjoismaiden johtavaksi raideinfran rakentajaksi. Teemme jatkuvasti töitä voidaksemme tarjota ympäristöystävällisiä liikenneratkaisuja ja vastuullisuutta arvoketjun kaikilla osa-alueilla. Olemme rakentaneet hyvän pohjan tulevalle kasvulle, Olsen jatkaa.

NRC Groupin ensimmäisen vuosineljänneksen liikevaihto oli 1 225 miljoonaa Norjan kruunua, kun se samalla jaksolla viime vuonna oli 528 miljoonaa Norjan kruunua. Orgaanista kasvua oli 10 prosenttia.

Käyttökate ennen ostoihin liittyviä kustannuksia oli seitsemän miljoonaa Norjan kruunua, kun se vuoden 2018 ensimmäisellä vuosineljänneksellä oli kaksi miljoonaa Norjan kruunua. Norjassa yhtiö on kasvanut voimakkaasti ja parantanut kannattavuuttaan verrattuna vuoden 2018 ensimmäiseen vuosineljännekseen. Ruotsissa viime vuoden toisen vuosipuoliskon heikko markkinakehitys painaa edelleen toiminnan liikevaihtoa ja tulosta. Vuonna 2019 tarjouksia on kuitenkin annettu ja sopimuksia saatu huomattavasti enemmän. Kestää vielä jonkin aikaa, ennen kuin uusissa sopimuksissa päästää tuotantovaiheeseen, mikä vaikuttaa liikevaihtoon ja katteeseen. Myös Suomen organisaatiolla oli hyvä vuosineljännes, johon liittyi reipasta orgaanista kasvua ja kannattavuuden parantumista.

‒ Sekä Norjan että Suomen NRC Group saavuttivat hyvää kasvua ja kannattavuutta tällä vuosineljänneksellä, joka on tyypillisesti hiljainen. Ruotsissa yhtiön tulokset olivat odotetusti heikompia, mutta samaan aikaan olemme tyytyväisiä siihen, että markkinat ovat piristymässä, Olsen sanoo.

‒ Pitkällä aikavälillä kasvunäkymät ovat hyvät rautateiden, raitioteiden ja metroratojen rakennuspalveluillemme kaikilla maantieteellisillä markkinoillamme. Tätä tukevat kasvavat julkiset budjetit, rautateiden kunnossapitoon Pohjoismaissa varatut lähes 50 miljardia Norjan kruunua ja suunnitteilla olevat ratahankkeet, joiden vuotuinen arvo on yli 50 miljardia Norjan kruunua Norjassa, Ruotsissa ja Suomessa. Tämän lisäksi tulevat vielä raitioteiden ja metroratojen rakennushankkeet tulevina vuosina, Olsen jatkaa.

Ennätyssopimus Raide-Jokerista

Huhtikuun 30. päivä varmistui, että NRC Group ja YIT saivat sopimuksen Raide-Jokeri-pikaraitiotien rakentamisesta Helsingistä Espooseen. NRC Groupin arvioitu osuus sopimuksesta lisätöineen on 220 miljoonaa euroa. Kun sopimus on allekirjoitettu, hanke on NRC Groupin historian suurin. Osapuolet allekirjoittavat sopimuksen toukokuun lopussa, ja viisi vuotta kestävä rakennushanke alkaa heti kesäkuun alussa.

– Tukeudumme vahvaan asemaamme Suomessa, ja tähän mennessä olemme olleet mukana kaikissa viidessä allianssimallisessa ratahankkeessa, joita Suomessa on toteutettu tai joiden rakentamista suunnitellaan. Tämä ennätyshanke vahvistaa asemaamme Pohjoismaiden johtavana radanrakentajana, Henning Olsen, NRC Groupin uusi konsernijohtaja, toteaa lopuksi.